jueves, 31 de mayo de 2018

LLENGUA: "QUAN", "QUANT, "TANT", "TAN"

QUAN O QUANT, TAN O TANT?

Ara realitza aquesta activitat de manera interactiva i després a la llibreta


Quan escrivim ÉS i ES?  

 

Quan escrivim ÉS i ES?
.ÉS:
1. Aquesta forma accentuada és del verb ‘ser’. 3a persona del singular.
Ex:
-Jo sóc, tu ets, ell/a és…
 

ES:
1. És un pronom, és a dir, substitueix un nom, animal o cosa (subjecte) que no apareix a l’oració i per això ‘ES’ no s’accentua. Vegem-ne un exemple:
Ex:
-En aquell partit de futbol es va tirar a l’àrea rival per forçar el penalti.
(El subjecte no apareix, però intuïm que és un/a futbolista, l’ ES no s’accentua perquè substitueix el nom)
 
2. ‘ES’ pronom es pot traduir en castellà per ‘SE’, sempre que es pugui fer aquesta comprovació, serà un pronom i no l’accentuarem. És una fórmula molt útil per si encara no ho tens clar. Provem-ho:
Ex:
-A l’hivern, es fa tard de seguida.
(En invierno, se hace tarde enseguida).
 
 
1. Redacta 3 oracions que portin ES i 3 més que portin ÉS ( a la llibreta)
 
2. Posa l’accent on calgua a les següents oracions amb ES (a la llibreta)
.La meva germana es simpàtica amb tots.
.Em va comentar que es llançaria des del trampolí.
.Si ho es o no ho es, no ho tinc clar.
.Es una mica treballadora, però s’hi esforça per ser-ho més.
.Es va trencar ràpidament aquella cremallera!
.El Martí es fa gran de seguida, no para de créixer.
.Es un edifici enorme, dels més amples que existeixen.



 

LLENGUA : "HEM" , "EM"

Repàs "em" / "hem" (U.11)

.Em:
És un pronom personal. Fa referència 'a mi'.
Ex:
-Em dónes un xicle? ('a mi')
.Hem:
Forma part d'un verb conjugat. Pot aparèixer acompanyat d'un participi (haver + participi):
Ex:
-Hem ballat molt bé. (Nosaltres hem ballat molt bé. Pretèrit indefinit d'indicatiu).
També pot fer acte de presència en construccions del tipus (hem de + infinitiu):
Ex:
-Avui, jo he d'anar ara.
 
 
N.B. Recordar que les estructures: TENIR QUE / TENIR DE són castellanismes i es resolen amb el verb HAVER + DE / D'.
 
 
!!EXERCICIS:
1-Escriu cinc oracions amb 'EM' i cinc on aparegui 'HEM' o similars com a verb.
2-Corregeix els errors sobre 'EM' i 'HEM' que vegis en les següents oracions:


.Hem pots passar la llibreta?

.La mare hem va dir que quan tinguem una estona em de pintar l'habitació.

.Quan pugua e de fer la feina.

.No em de fer mai tard a les classes.

.No hem facis córrer!

.Em de tenir moltes ganes per anar a fer esport.

.No hem recorde absolutament de res.

.Sí que ho faré, si em crides per la vesprada.


miércoles, 16 de mayo de 2018

SISTEMA NERVIÓS

Primer anem a visualitzar aquest vídeo....clicant açí





EL SISTEMA NERVIÓS

Per a poder realitzar la funció de relació necessitem el sistema nerviós, que du a terme accions molt importants:
  • Analitza la informació que ens arriba de l’exterior a través dels òrgans dels sentits i també tot allò que passa a l’interior del cos.
  • Ordena les respostes necessàries per al funcionament de l’organisme.
  • Coordina el funcionament dels òrgans i sistemes del cos: el sistema circulatori, el digestiu, etc.
En el sistema nerviós es distingeixen dos parts: el sistema nerviós central i el sistema nerviós perifèric.
El sistema nerviós està format per un únic tipus de teixit: el teixit nerviós. Les cèl.lues d'aquest teixit són les "neurones".


Les neurones

Les cèl·lules que formen el teixit nerviós s’anomenen neurones.
En una neurona es distingeixen tres parts:
  • El COS  que és la zona més ampla de la qual parteixen diverses prolongacions.
  • Les DENTRITES  que són prolongacions molt ramificades.








El sistema nerviós central

La funció del sistema nerviós central consisteix a rebre informació, interpretar-la i elaborar una resposta. Està format per l’encèfal i la mèdul·la espinal.
  • L’ENCÉFAL està situat al cap i protegit pels ossos del crani. Consta de tres parts:
    • El cervell, que controla els moviments voluntaris  ( parlar o pedalejar), la intel.ligencia, les emocions, la voluntad, la memòria.
    • El cerebel, per a la coordinació dels moviments apresos (caminar o anar en bicicleta) i controla l’equilibri.
    • El tronc encefàlic o bulb raquidi regula l’activitat dels òrgans interns. Controla les acciones involuntaries (batec del cor,  la respiració, la digestió, la circulació
  • La MÈDUL.LA ESPINAL està protegida dins de les vèrtebres que formen la columna vertebral. Ordena respostes involuntàries,  ( retirar la mà quan ens cremem o punxem)

Esquema del sistema nerviós.


El sistema nerviós perifèric

El sistema nerviós perifèric està format pels nervis, que són fibres llargues formades per la unió d’axons de diverses neurones.
 Els nervis arriben a totes les parts del cos: als òrgans dels sentits, als músculs, a les vísceres, etc., i les comuniquen amb l’encèfal i la medul·la.
Hi ha dos tipus de nervis:
  • Els NERVIS  SENSITIUS   transmeten informació des dels òrgans receptors  fins a l’encèfal i la mèdul·la espinal
  • Els NERVIS  MOTORS   porten els impulsos del cervell als órgans efectors.


Ara realitza aquestes activitats:
1. Quines són les funcions del sistema nerviós?

2. Quines són les parts del sistema nerviós central?

3. Explica què són les neurones i quina part del sistema nerviós formen?

4. Diferència entre encèfal i cerebel.

5. Cóm està protegit l'encéfal? I la mèdul.la espinal? Per què creus que cal tanta protecció?




MÚSICA


En aquesta entrada del Blog podrem accedir a les composicions de música electrònica que han fet els alumnes de 6é mitjançant una ferramenta web anomenada "Incredibox".


A classe han treballat amb anterioritat els instruments electròfons (guitarra elèctrica, baix elèctric, sintetitzador, sampler, seqüenciador,...)

És una ferramenta que els permet composar untilitzant sons ja gravats (sampler/sintetitzador) de tal manera que ells els ordenen i combinen amb l'aplicació, que faria les funcions de seqüenciador. 

Podeu accedir clicant als següents enllaços:





martes, 15 de mayo de 2018

LENGUA: G /J


Se escriben con G

1) Se escriben con G, el grupo gen-
Excepciones: JENJIBRE, AJENO , BERENJENA
Ejemplos: gente, genealogía, generación, ingente, genética, gentilicio, ingenio.

2) Se escriben con G, los verbos terminados en ger, gir.
Excepciones: TEJER, CRUJIR
Ejemplos: coger, mugir, regir, proteger, fingir, rugir.

3) Se escriben con G, las palabras que terminan en -logia.
Ejemplos: tecnología, ontología, metodología, geología, oncología.

4) Se escriben con G, las palabras terminada. en -gélico, -gésímo, -genario, genio.
Ejemplos: evangélico, vigésimo, ingenio, octogenario, octogésimo.

5) Se escribe con G la sílaba ges.
Excepción: MAJESTAD
Ejemplos: gesticular, gesto, gestación, gestión, gestor.

6) Se escriben con G, las palabras terminadas en -gia, -gio, -gión.
Excepciones: HEREJÍA, LEJÍA, TEJÍA, CRUJÍA ,
Ejemplos: corregía, legión, antropología, apología, biología, región, religión.

9) Se escribe con G la sílaba geo.
Ejemplos: geopolítica, geografía, geoide, geógrafo, geología, geometría.


Se escriben con J

1) Se escribe con J la terminación -jero, -jera, -jeria.
Excepción: LIGERO
Ejemplos: cerrajería, pasajero, mensajero, extranjero, relojero, tijera, relojería, brujería.

2) Se escriben con J, las terminaciones en -aje y las que inician con eje-.
Excepciones: EREGÍA
Ejemplos: viaje, salvaje, vendaje, equipaje, lenguaje, ejercer, ejecución, ejemplar.


ACTIVIDAD G/J rellenar
1– Coloca la letra g o j donde corresponda:
Abe_aA_enda
Diri_irAn_ina
Morfolo_íaA_ente
Ca_aCo_ín
Cora_eAnal_ésico
2– Completa y di por qué has elegido la g o la j:
Paisa_istaFoto_énico
Conser_eAzule_o
Aluniza_eCerra_ero
Dibu_oCone_o
3– Busca palabras que terminen en –logía y definelas.  Por ejemplo, biología: ciencia que estudia la vida.
4– Escribe oraciones con verbos acabados en –ger y en –gir y palabras terminadas en –aje.

Palabras que inician con g:

  1. Gimotear
  2. Gitana
  3. Gingivitis
  4. Giroscopio
  5. Gimnasio
  6. Gigante
  7. Girasol
  8. Ginebra
  9. Gimnasia
  10. Ginecólogo

Palagras con g intermedia:

  1. Acogían
  2. Agilizar
  3. Angina
  4. Egipcio
  5. Frágil
  6. Lógica
  7. Longitud
  8. Origina
  9. Refugio
  10. Gestar
  11. Gesticulación
  12. Gélido
  13. Geólogo
  14. Genérico
  15. Gen
  16. Gerencia
  17. Gerundio
  18. Genial
  19. Germen
  20. Gente
  21. Evangélico
  22. Vigesimal
  23. Analgésico
  24. Encoger
  25. Proteger
  26. Emerger

Palabras que inician con J:

  1. Jaula
  2. Jauría
  3. Jamón
  4. Jarra
  5. Jabalí
  6. Jadear
  7. Jalar
  8. Jamás
  9. Jarabe
  10. Jarro
  11. Japonés
  12. Jazmín
  13. Jefe
  14. Jerarquía
  15. Jeringa
  16. Jerusalén
  17. Jengibre
  18. Jerez
  19. Jilguero
  20. Jirafa
  21. Jinete
  22. Joya
  23. Joroba
  24. Joven
  25. Jordania
  26. Jungla
  27. Jugo
  28. Juguete
  29. Jurar
  30. Judío
  31. Juez
  32. Junio
  33. Juzgar
  34. Juntos
  35. Julio

Palabras con j intermedia:

  1. Dijiste
  2. Dibujar
  3. Abajo
  4. Acertijo
  5. Baraja
  6. Complejo
  7. Aguja
  8. Ajedrez
  9. Almeja
  10. Envejecer
  11. Escarabajo
  12. Tarjeta
  13. Viajar
  14. Ventaja
  15. Zanja
  16. Bruja
  17. Espejo
  18. Bujía
  19. Bajar
  20. Crucifijo
  21. Caja
  22. Encajar
  23. Trajiste

jueves, 10 de mayo de 2018

miércoles, 9 de mayo de 2018

SOCIALS: EL MEDI AMBIENT

L 'activitat humana està provocant diferents PROBLEMES AMBIENTALS:

- CONTAMINACIÓ AMBIENTAL  que afecta a 3 medis: en el sòl, en l'aigua i en l'atmosfera.
















- ESGOTAMENT DE RECURSOS  NATURALS  per :
                    - La sobrepesca, per tallar 10 vegades més arbres que els que es poden regenerar
                    - La sobreexplotació minera
                    - La caça indiscriminada i il.legal.

- ALTERACIÓ DE LES CADENES TRÒFIQUES que produeix greus conseqüeències en l'equilibri mediambiental i la biodiversitat.

- CANVI CLIMÀTIC on la causa més important és l'augment de l'efecte hivernacle, per els gasos emesos per l'ésser humà.















 Aquest canvi, provoca:
                    - Augment de la temperatura  de la Terra
                    - Migracions forçoses de les persones
                    - Catàstrofes naturals
                    - Canvis en el comportament d'algunes espècies
                    - Pèrdua del gel















Açí teniu informació per a poder fer el treball d'equip:

INFORMACIÓ PROBLEMES AMBIENTALS

30 COSES QUE POTS FER TU CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC


jueves, 3 de mayo de 2018

LLENGUA: P/B, T/D, C/G

Normes d’ortografia

A final de paraula
Darrere d’una vocal tònica, s’escriuen les oclusives sordes: p, t, c: llop, humit, amicExcepcions– adob, club, cub, tub, fluid, fred, sud, mag, demagog, pedagog…
– Femenins acabats en
–itud (solitud, plenitud) i –etud (quietud, inquietud).
Darrere d’una vocal àtona, s’escriu la mateixa lletra que aparegui en el femení o en una paraula derivadaàrab, pàl·lid, càstig, príncep, dipòsit, músic.Excepcions
à
nec, aràbic, càrrec, espàrrec, fàstic, feréstec, mànec, préssec, rònec…
Darrere d’una consonant s’escriu la mateixa lletra que aparegui en el femení o en una paraula derivadasuperb, covard, alberg, llarg, serp, desert, remolc.ExcepcionsLa primera persona d’alguns verbs: vinc, aprenc, comprenc, encenc, entenc, pretenc, tinc, …

A final de síl·laba
Caldrà tenir en compte els grups gràfics següents:
ad-adjuntar, adjudicar, admetre, advocat, adversitat
ab-abdicar, abdomen, absent, absolut, abstracte, absurd, absoldre
ob-objecte, objectiu, obtenir, observar, obscur, obvi, obviar
sub-subjecte, subministrar, submarí
subs-substituir, substitut, substància, substrat
cap-capçal, capgirar, capbussar-se, capficat
cab-cabdal, cabdell, cabdill
-bt-dissabte, sobte, dubte, subtil
-pt-acceptar, apte, captiu, escriptor, escriptura, recepta, repte
-cc-accent, accelerar, succeir, succés, acceptar, objecció
-ct-tracte, adjectiu, recte, pacte, delicte, districte, objecte
-gg-suggerir
-gm-augment, enigma, fragment
-gn-cognom, signar, regnar, sagnar, digne
-dd-addicte, addicció, adduir
-tm-setmana, sotmetre
-tll-espatlla, ametlla, butlletí, ratlla, motlle, batlle
 Ara a la llibreta escriu altre mot de la mateixa per a les següets paraules, que siga més curt:

llobató:
validesa:
cúbic:
castigar:
ceguera:
saludable:
fredor:
fastigós:
dialogar:
puntuació:
groguenc:
recordar:
brutícia:
blanquinós:
estomacal:
xenofòbia:
bondadós:
sordejar:

ACTIVITAT 1 : P/B
ACTIVITAT 2: P/B
ACTIVITAT 3: T/D
ACTIVITAT 4: C/G
ACTIVITAT 5: C/G