jueves, 31 de mayo de 2018

LLENGUA: "QUAN", "QUANT, "TANT", "TAN"

QUAN O QUANT, TAN O TANT?

Ara realitza aquesta activitat de manera interactiva i després a la llibreta


Quan escrivim ÉS i ES?  

 

Quan escrivim ÉS i ES?
.ÉS:
1. Aquesta forma accentuada és del verb ‘ser’. 3a persona del singular.
Ex:
-Jo sóc, tu ets, ell/a és…
 

ES:
1. És un pronom, és a dir, substitueix un nom, animal o cosa (subjecte) que no apareix a l’oració i per això ‘ES’ no s’accentua. Vegem-ne un exemple:
Ex:
-En aquell partit de futbol es va tirar a l’àrea rival per forçar el penalti.
(El subjecte no apareix, però intuïm que és un/a futbolista, l’ ES no s’accentua perquè substitueix el nom)
 
2. ‘ES’ pronom es pot traduir en castellà per ‘SE’, sempre que es pugui fer aquesta comprovació, serà un pronom i no l’accentuarem. És una fórmula molt útil per si encara no ho tens clar. Provem-ho:
Ex:
-A l’hivern, es fa tard de seguida.
(En invierno, se hace tarde enseguida).
 
 
1. Redacta 3 oracions que portin ES i 3 més que portin ÉS ( a la llibreta)
 
2. Posa l’accent on calgua a les següents oracions amb ES (a la llibreta)
.La meva germana es simpàtica amb tots.
.Em va comentar que es llançaria des del trampolí.
.Si ho es o no ho es, no ho tinc clar.
.Es una mica treballadora, però s’hi esforça per ser-ho més.
.Es va trencar ràpidament aquella cremallera!
.El Martí es fa gran de seguida, no para de créixer.
.Es un edifici enorme, dels més amples que existeixen.